Studiul de impact economic P100-1/2025 transmis de AICPS către MDLPA
Concluzii detaliate pe studii de caz din toată țara
În urma solicitării Domnului Ministru Cseke Attila, Asociația Inginerilor Constructori Proiectanți de Structuri a realizat și transmis către MDLPA o analiză extinsă cu 11 anexe conținând simulări de calcul pe construcții din toată țara, întocmite pro-bono de colective extinse de ingineri proiectanți, verificatori și experți tehnici cu multă experiență, membrii AICPS.
Rezultate simulări numerice pe scurt:
Clădiri industriale, depozite și clădiri de retail parter:
- până la 65% creșterea costului de realizare al structurii de rezistență alcătuite în majoritate din beton armat prefabricat
- până la 50% creșterea costului total de construire pentru structuri metalice de depozitare (rafturi metalice)
Clădiri multietajate cu structură din beton armat (cadre sau pereți):
- Variații de sarcină seismică: +9% până la +119% (București, Ploiești, Buzău și Brașov)
- Variații de sarcină seismică: -12% până la +53% (Constanța, Timișoara, Cluj-Napoca)
- Creșteri de cost pentru structura de rezistență: +7% până la +26% (București, Brașov, Cluj-Napoca, Covasna)
Construcții cu structură de rezistență din oțel:
- Variații de sarcină seismică: +7% până la +107% (București, Ploiești, Buzău și Brașov).
- Variații de sarcină seismică: -18% până la +44% (Constanța, Timișoara, Cluj-Napoca)
- Majorări semnificative în București, Ploiești, Buzău și Brașov
Clădiri cu structură din zidărie P+1 (creșe, grădinițe etc.):
- până la 53% creșterea forței seismice de calcul
- până la 10% creșeterea costului de realizare al structurii de rezistență
Principalele concluzii ale analizei:
Creșteri de costuri între 7% și 100% pentru realizarea structurii de rezistență, în funcție de tipologia structurală și zona geografică
- Impact special asupra clădirilor industriale, dar și al spațiilor parter de retail: până la 65% creștere de costuri, pentru structuri de rezistență din beton armat prefabricate
- Impact pentru clădirili multietajate: până la 26% creștere de costuri pentru structuri de rezistență din beton armat (cadre și/sau pereți)
- Creșteri aparent "nesemnificative" în procente devin sume considerabile în realitate
- 5% din 10 milioane € = 500.000 € (bloc locuințe/spital)
- 50% din 500.000 € = 250.000 € (platformă industrială)
- Impactul cumulat al modificărilor legislative: Din 2013, mai multe coduri proiectare au crescut cerințele. AICPS susține îmbunătățirea cadrului normativ pentru siguranța cetățenilor, dar efectul cumulativ real depășește cu mult analiza izolată a P100-1/2025, riscând costuri nesustenabile și o situație paradoxală în care siguranța devine inaccesibilă din motive economice
- 2 din cele 11 anexe arată şi unde se află o serie de puncte critice în care este necesară armonizarea cu proiectele de coduri europene.
>> APELUL AICPS: abordare colaborativă în elaborarea legislației tehnice, care să reunească expertiza complementară a tuturor părților implicate.
Solicităm Ministerului revizuirea acestui normativ în baza unei consultări susținute și reale reunind:
- Mediul academic - expertiza teoretică reunită din toate centrele universitare
- Asociațiile profesionale - experiența practică complementară a inginerilor proiectanți, executanți etc.
- Mediul privat - perspectiva proiectanților, constructorilor, investitorilor
- Administrația - viziunea de ansamblu asupra impactului la nivelul societății
- Obiectivul: Găsirea acelui echilibru esențial între siguranță structurală și sustenabilitate economică - pentru că ambele sunt vitale pentru România.
Momentul actual reprezintă o oportunitate de a stabili un nou mod de abordare în elaborarea legislației tehnice - unul bazat pe colaborare, transparență și responsabilitate față de impactul în societate.
>> DOCUMENTAȚIA COMPLETĂ -> CONSULTAȚI Adresa oficială AICPS nr. 60/15.09.2025 inclusiv cele 11 anexe cu studii de caz si calcule, transmisă de AICPS către Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației aici (conluziile) și aici (cele 11 anexe cu calcule)
AICPS continuă să susțină siguranța structurală prin soluții echilibrate și sustenabile economic.