Supunem atenției membrilor punctul de vedere al Comitetului Director AICPS la propunerea de actualizare a Ordinului privind atestarea specialiștilor, experților și verificatorilor tehnici în domeniul protejării monumentelor istorice
La data de 17 aprilie 2025 Ministerul Culturii a emis un comunicat de presă cu titlul „Ministerul Culturii actualizează Ordinul privind atestarea specialiștilor, experților și verificatorilor tehnici în domeniul protejării monumentelor istorice, nemodificat de 15 ani și îl supune consultării publice”
https://www.cultura.ro/comunicat-de-presa-28
Din comunicat reținem: „Revizuirea este necesară în contextul unui deficit semnificativ de specialiști atestați și al dificultăților administrative identificate în aplicarea actualei proceduri. Ordinul propus urmărește simplificarea procesului de atestare, creșterea accesibilității pentru profesioniștii din domeniu și adaptarea cerințelor la nevoi reale ale protejării patrimoniului construit”.
Iar în final se specifică: „În temeiul Legii nr. 52/2023 privind transparența decizională în administrația publică, Ministerul Culturii invită toate persoanele interesate să transmită propuneri și observații în scris până la data de 28 aprilie 2025”.
Privim cu fermă dezaprobare calendarul consultării publice propus de Ministerul Culturii pentru un document de importanță majoră. Alegerea de a publica acest document în Joia Mare și de a solicita feedback în doar 12 zile calendaristice, asupra unui Ordin neactualizat timp de 15 ani, ridică serioase semne de întrebare privind angajamentul real față de principiile transparenței decizionale.
Din cele 12 zile acordate, șase sunt zile oficial nelucrătoare, iar două reprezintă ziua publicării și termenul limită. Astfel, comunitatea profesională este constrânsă să studieze, să dezbată și să formuleze observații substanțiale în doar patru zile lucrătoare - un termen care face imposibilă o analiză riguroasă.
Asociația noastră consideră că un proces autentic de consultare publică necesită respect pentru partenerii de dialog și timp rezonabil pentru analiză. Regretăm că această abordare urmează un tipar deja familiar, în care deciziile importante par a fi luate cu minimizarea intenționată a dezbaterii publice.
Ce înseamnă în esență simplificarea propusă:
- Atestarea experților tehnici pentru structuri istorice fără obținerea în prealabil a calității de expert tehnic MDLPA;
- Echivalarea automată ca experți tehnici pentru structuri istorice a profesorilor universitari care predau cursuri ce au ca obiect intervenția asupra monumentelor istorice.
Comitetul Director al AICPS, studiind documentul, dar și alte luări de poziție pro sau contra acestor simplificări, a decis ca în timpul scurt avut la dispoziție să transmită Ministerului Culturii un răspuns scurt în două puncte:
PUNCTUL I:
Analizând propunerea în raport cu vechiul Ordin nr. 2495/26.08.2010, se remarcă faptul că, anterior, obținerea și menținerea statutului de expert tehnic în restaurare, consolidarea structurilor istorice și inginerie instalații depindeau de eliberarea atestatului de către Ministerul Dezvoltării Lucrărilor Publice și Administrației. În noul proiect de ordin, publicat pe 17 aprilie 2025, această cerință a fost eliminată, marcând o schimbare semnificativă în procesul de atestare.
Acest fapt este întărit și de lipsa obligației depunerii copiilor atestatelor valabile emise de Ministerul Dezvoltării Lucrărilor Publice și Administrației sau de Inspectoratul de Stat în Construcții, ce era menționată în art. 14, punctul k din Ordinul nr. 2495/2010, din anexa proiectului actualizat.
Monumentele istorice sunt reglementate prin Legea 422/2001, o lege specială, distinctă de Legea 10/1995 și Legea 50/1991, care acoperă toate construcțiile civile, industriale, agricole, și infrastructurile de orice fel, realizate conform autorizațiilor și reglementărilor tehnice.
Expertizarea și verificarea lucrărilor de construcții conform cerințelor Legii 10/1995 sunt realizate de specialiști atestați de Ministerul Dezvoltării Lucrărilor Publice și Administrației, respectiv de Inspectoratul de Stat în Construcții (ISC).
Calitatea de expert MDLPA se obține în baza unei legi organice, în timp ce calitatea de expert atestat de Ministerul Culturii se obține conform unei legi speciale aplicabile exclusiv monumentelor istorice.
Drept urmare, considerăm că pentru a interveni asupra construcțiilor speciale, cum sunt monumentele istorice, este esențială dobândirea unei competențe generale în domeniul construcțiilor. Această cerință se aliniază prevederilor legislației în vigoare și asigură o abordare profesională și responsabilă în lucrările de protejare și restaurare.
PUNCTUL II:
Pentru menținerea unui nivel de calitate corespunzător al expertizelor tehnice (de rezistență și stabilitate) pentru structuri istorice, Asociația Inginerilor Constructori Proiectanți de Structuri susține menținerea în integralitate a criteriilor specificate în Normele Metodologice din 26 august 2010, aprobate prin Ordinul 2495/2020 pentru atestarea specialiștilor, experților și verificatorilor tehnici în domeniul protejării monumentelor istorice.
Motivația, pe scurt, este următoarea: Competențele necesare unui expert tehnic se bazează pe experiența acumulată de-a lungul a multor ani de practică în investigarea evaluarea și stabilirea soluțiilor de intervenție pentru construcțiile existente, de preferat sub îndrumarea unor specialiști consacrați în domeniu. Aceste competențe se dovedesc printr-un portofoliu de proiecte realizate în acest domeniu și printr-un examen de dovedire a cunoștințelor. Construcțiile aflate în patrimoniul istoric reprezintă o problematică și mai complexă față de construcțiile existente obișnuite, pentru că nu este suficient să se asigure rezistența și stabilitatea, ci este nevoie și de protejarea caracterului de monument istoric, ceea ce implică soluții complexe și o cunoaștere nu numai a metodelor de calcul și de proiectare sau a materialelor curent utilizate, ci și stăpânirea materialelor și tehnicilor de construire din vechime, înțelegerea gândirii de la momentul construirii, precum și abilitatea de a pune împreună cele două direcții. Ori acest lucru presupune o experiență și mai vastă, obligatoriu de a fi dovedită. În concluzie, e nevoie de multă experiență acumulată și dovedită.
Experiența imperios necesară nu poate fi dobândită exclusiv prin activitatea didactică universitară în domeniul monumentelor istorice, oricât de valoroasă ar fi aceasta, în absența experienței directe și susținute în proiecte concrete de restaurare. Practica îndelungată pe șantiere reale de conservare și restaurare oferă o perspectivă și competențe distincte față de cele dezvoltate în context academic/teoretic sau în cadrul proiectelor demonstrative cu scop educațional.
Există fără îndoială cadre universitare care au și această practică, dar nu toate o au și de aceea trebuie păstrată cerința de a dovedi prin portofoliu și prin examen acest lucru. În concluzie, teoria este necesară, dar nicidecum suficientă, în lipsa practicii.
Apreciem că astfel de inițiative diminuează standardele profesionale în domeniu, o abordare ce riscă să compromită semnificativ calitatea intervențiilor asupra patrimoniului construit, inclusiv asupra monumentelor istorice. Deși astfel de măsuri pot oferi o soluție pe termen scurt, consecințele pe termen lung se anunță profund problematice pentru integritatea patrimoniului național. Considerăm că asemenea decizii reflectă o viziune limitată, lipsită de perspectiva sustenabilității și a responsabilității față de moștenirea culturală pe care avem datoria să o transmitem generațiilor viitoare în cele mai bune condiții.
Rezolvarea problemei lipsei specialiștilor stă în inițiative și programe strategice și într-un dialog real cu profesioniștii din domeniu, nicidecum în scăderea nivelului de cerințe, care duce această importantă activitate în derizoriu.
Supunem atenției dumneavoastră această problematică ca și răspunsul pe care AICPS intenționează să-l transmită Ministerului Culturii și vă rugăm să le comentați și/sau să răspundeți scurt cu Da, sunt de acord că punctul de vedere al AICPS e corect sau Nu, nu sunt de acord. Dacă timpul vă permite să argumentați răspunsul dumneavoastră, considerăm că exprimarea liberă a punctelor de vedere este cu adevărat o dezbatere reală și poate conduce la conturarea unui punct de vedere obiectiv, larg acceptat.
Așteptăm răspunsurile dvs. la adresa office@aicps.ro, până luni dimineață 28 aprilie la ora 9:00.